Att fota träd är något som är ganska svårt, inte att det är svårt att ta en bild på trädet, utan mer att skildra dom rättvist, som ett väsen som kommer från Tolkiens värld, för onekligen är det något mystiskt över skogarna och dom har gett upphov till många fiktiva historier genom tiderna.
Och det var mer eller mindre tack vare min fascination för träd som jag började experimentera med att kombinera färg och svartvitt, men självklart så är träd oxå optimala för att utöva ICM (intentional camera movement).
Så mycket av det jag har försökt skapa både med färg, svartvitt eller icm är ett sätt att kliva lite mer utanför boxen och hitta lite nya uttryck åt det mer konstnärligt hållet, där allt kanske inte är tänkt att man ska förstå direkt vad motivet är utan att man måste börja processa bilden, vad är det man ser och vad är tanken runt bilden.
Så vad jag oftast gör är att återvända till samma plats minst 1000 gånger för det är otroligt viktigt att lära känna skogen eller området man ska fotografera i för att kunna få ut det bästa i bildväg, sedan är det viktigt att se området i olika ljusförhållande och olika väderförhållande, för om man tänker gryning eller skymning är oftast ljuset varmt eller mjukt och det är lättare att använda motljuset då om man jämför med mitt på dagen då ljuset är rakt ovanifrån och mer kallt, så då är ju självklart tidig morgon eller sen kväll bäst.
Sedan är det ju viktigt att man lär känna sin utrustning för ju bättre koll man har på sina saker ju bättre bilder kommer man ta i slutändan, och inte minst våga experimentera mycket, för ju mer du testar dig fram desto mer kommer du lära dig din kamera över vad som funkar och inte funkar.
Och sist men inte minst så är det otroligt viktigt att dokumentera våra skogar och träd, för i dagens produktions samhälle så ser man tyvärr allt för ofta våra skogar som ett virkesförråd och inte som något vackert eller viktigt, utan bara pengarna i träden.